Pim Thiemens (1974-2014)
Pim Thiemens 
(1958-2014)

...denkt vaak en veel
"in gitaar"...

traxx>>


In Memoriam: Pim Thiemens
16-10-1958 - 07-09-2014
lees verder >>






Pim Thiemens 
(1975)

De bovenvermelde bands worden gedomineerd door het gitaargeluid van Pim.
Dat is niet zo verwonderlijk omdat de "gitaaropvoeding" gevormd is door muziek die grote broer Hans destijds mee naar huis bracht van Jimi Hendrix, Cream & Robin Trower. Later kwam daar nog King Crimson bij. Invloedrijk was vooral die periode (1981-1984) met de albums Discipline, Beat & Three Of A Perfect Pair (Bruford, Levin, Belew & Fripp).

Met een klein beetje spijt nooit drummer te zijn geworden speelt percussie en ritme toch altijd samen met de gitaar een grote rol in de composities van Pim. Dat begon al vroeg in de jaren '60 als groot bewonderaar van Ginger Baker (drummer van Cream) met talloze drumsolo's van Pim, opgenomen op de bandrecorder en gespeeld op de deksel van de typmachine, ijzeren trommeltje met knikkers (klonk als een snare!) en de accordeonkist als floortom of bassdrum. 
Pas later ontwikkelde het gitaarwerk zich meer. Zeker toen in 1974 en 1976 de Strats werden gekocht door financiële hulp van oma en tante!
Naast de muzikale behoefte om in een band te spelen en op te treden, heeft het verlangen om iets mooi en goed te registreren en op te nemen altijd bij Pim een grote rol gespeeld. Eerst kwam dat tot uiting bij de ontdekking van de sound-on-sound mogelijkheden bij een gewoon 2-sporentapedeck. Het probleem om op deze manier percussie of drums goed op te kunnen nemen werd opgelost met de net in die tijd in de handel  uitgekomen LP's van DRUMDROPS. Dit waren LP's met enkel door een studiodrummer ingedrumde songs. Samen met ' the Voice ' Charles Hunfeld heeft Pim toen twee cassettes gemaakt getiteld FEAR NO EVIL & WEDGED-IN-BETWEEN.
De grote doorbraak wat componeren betreft kwam begin jaren '90 dan ook met de aanschaf van een drum/bascomputer. Doordat nu zowel de bas-, drum- en gitaarpartij gecreëerd konden worden was er voor het eerst sprake van nummers die niet door de band tot een geheel samengevoegd werden, maar door Pim alleen werden bedacht.
In deze periode raakte Phylice Ghetta op zijn eind en werd de elektrische gitaar voor een lange tijd aan de kant gezet en vervangen door een klassiek, akoestische Hopf-gitaar. Beinvloed door ECM gitarist Ralph Towner maakte Pim opnamen op een 4-sporen recorder wat resulteerde in DUSK TO DAWN en later door medewerking van Hans & Henk (zie FEW MORE LICKS) in COLOURS AT DAYBREAK.


Pim Thiemens
(2012)
Een ander project was BITS TO PIECES, een instrumentale gitaar-cd met rock & fusion invloeden, dat de voorloper was voor het repertoire van OFFSCREEN (zie OFFSCREEN).

in 2001 was Pim druk bezig met het opstarten van de coverband "Three Of A Kind". Hij schreef zijn eerste en enige nummer voor deze band, ook genaamd "Three Of A Kind". Samen met Peter Kap maakte hij hiervan op 18 augustus 2001 een videoopname.

Na een intensieve periode van bijna twee jaar met het trio THREE OF A KIND (zie THREE OF A KIND), waarin Pim nauwelijks toe kwam aan het schrijven van eigen materiaal, besloot Pim o.a. om die reden te stoppen met deze blues-rockband.
Ondertussen werd BITS TO PIECES geremasterd, muziek geschreven voor de TV-documentaire PEARL (Amerikaanse kunstenares, woonachtig in A' dam). En werd er nog één laatste blues-rock CD gemaakt om de THREE OF A KIND-periode af te sluiten (luister traxx BLOOOZ TOO).

Toch bleef de behoefte om op te treden. Naast het studio werk zowel met W2WARTHOG als onder de eigen naam, speelde Pim als sologitarist en zanger in de blues-rockband COLOURIZE. En daarna tot aan zijn overlijden in 2014 met heel veel plezier in de band ROBIN & THE BAD MEN.
traxx>>







Cédez Le Passage (maart 2004-maart 2010)



Vanaf 2000, misschien al veel eerder, nam Pim allerlei geluiden uit de natuur op, vogelgeluiden, sfeergeluiden etc. Misschien dat dit samenhing met onze voorliefde voor hoorspelen, die wij vroeger samen veel beluisterden, maar ook zelf schreven en opnamen, en waarvoor wij een groot aantal LP’s met allerlei geluiden in ons bezit hadden. Maar zeker met zijn voorliefde voor de natuur en alles wat (muzikaal) geluid veroorzaakte.
Na zijn soloproject Bits to Pieces (1997), zijn twee blues-cd’s (1998 en 2004), het mislukken van Offscreen (1999), maar ook tijdens zijn carrière in coverbands (vanaf 2000-2014) en onze gezamenlijke W2Warthog-projecten (2002-2014) wilde Pim graag zijn persoonlijke muzikale inspiratie zoals voorheen blijven uiten.
Dat leek in eerste instantie mede door tijdgebrek en drukte niet goed van de grond te komen. Wel werden er vanaf 2004 nieuwe muzikale ideeën opgenomen, maar duidelijk afgecomponeerde songs werden dat in eerste instantie niet. En ook was er langere tijd geen duidelijk samenhangend frame voor al deze puzzelstukjes.
Langzamerhand klonterden zijn vlinder(fotografie)hobby, waarvoor hij bij voorbeeld regelmatig naar Frankrijk ging, zijn geluidsopnames en zijn muzikale ideeën toch samen tot een vorm waarbij de nummers via allerlei natuurlijke geluiden in elkaar overliepen en tot een prachtig geheel werden samengesmeed.
En zo ontstond in het voorjaar van 2010 na zes jaar puzzelen dan eindelijk zijn prachtige - met bloed, zweet en tranen geproduceerde - solo-cd met de, met Pims kenmerkende humor bedachte, titel Cédez Le Passage, waarbij hij als tekstbijlage bij alle nummers een korte inkijk in zijn gedachten en gevoelens schreef.
Het zou zijn laatste solo-cd zijn.






Iphicles (Koningspage)

‘Life is a journey
with dreams, feelings and thoughts…
…and an inevitable stop’

Pim Thiemens
Cédez Le Passage







Recensie in prog-rockmagazine iOPages nummer 95, pag. 43:
Cédez Le Passage van Pim Thiemens
lees verder >>



You can order cd's at: tiemwerk1@caiway.nl
or
06 - 290 60 600



warthog productions 2005